Bu qırıcılar müharibədə, döyüş meydanında vəziyyəti dəyişdirməyə qadirdirlərmi?

Ukrayna ilin sonuna qədər Fransanın “Mirage” qırıcılarını almalıdır. Ən azından Fransa Prezidenti Emmanuel Makron belə bir bəyanatla ukraynalıları ruhlandırıb. UNIAN “Mirage”nin üstünlüklərini və çatışmazlığını araşdırıb. Bu qırıcılar müharibədə, döyüş meydanında vəziyyəti dəyişdirməyə qadirdirlərmi? AYNA araşdırmanı istinadla təqdim edir:

Cümə axşamı axşam Fransa lideri Emmanuel Makronun “Dassault Mirage 2000” döyüş təyyarəsinin Ukraynaya təhvil verilməsi ilə bağlı bəyanatı şok effekt yaratdı.

“Sabah biz yeni əməkdaşlıq proqramına başlayacağıq və “Mirage 2000-5” seriyasının – Ukraynaya öz quru və hava məkanını müdafiə etməyə imkan verəcək Fransa döyüş təyyarəsinin çatdırılmasını elan edəcəyik. Sabahdan pilotların hazırlanması proqramına başlayacağıq və bu təyyarələri ilin sonunadək təhvil verəcəyik”, – deyə Makron bildirib.

Prezident təyyarələrin sayını dəqiqləşdirməyib və əlavə edib ki, ukraynalı pilotlar üçün təlim proqramı artıq bu yay başlayacaq: “Onları Fransada öyrətmək üçün bizə 5-6 ay vaxt lazımdır ki, ilin sonuna qədər hazır olsunlar”.

Bu xəbər adi ukraynalılar arasında emosiyalar fırtınasına səbəb olub. Doğrudan da, sırf psixoloji nöqteyi-nəzərdən çoxdan gözlənilən Qərb təyyarələrinin Ukraynaya təhvil verilməsi böyük əhəmiyyət kəsb edən hadisədir və bu, bizdə qələbəyə inam yaradır. Ancaq bunun praktik faydası göz qabağında deyil: hər halda, fransız qırıcısının texniki xüsusiyyətlərini Rusiya aviasiyası ilə müqayisə etsəniz.

Gəlin “Mirage”in nə olduğuna baxaq. “Mirage 2000” qırıcısı ilk uçuşunu 1978-ci ildə – təxminən yarım əsr əvvəl etdi. Elə həmin il ABŞ F-16 “Fighting Falcon”u istifadəyə verdi. Bir il əvvəl, 1977-ci ildə SSRİ-nin MiQ-29-u ilk dəfə havaya qalxdı və bu, hələ də Ukrayna Hərbi Hava Qüvvələrinin döyüş təyyarələrinin əsasını təşkil edir.

Daha sadə demək olar: “Mirage 2000” dördüncü nəslin ilk döyüş qırıcılarından biridir. Bunu əsrin əvvəllərində meydana çıxan “4+”la müqayisə etmək olduqca çətindir, çünki onlar yalnız formal olaraq eyni nəslə aiddir. Onu da əlavə edək ki, Fransanın heç vaxt ABŞ və SSRİ kimi resursları olmayıb və ona görə də dünyanın ən güclü ölkələrinin təyyarə istehsalçıları ilə rəqabət aparmaq çətin olub.

Ümumiyyətlə, “Mirage” dəyəri və döyüş effektivliyi arasında kompromis adlandırıla bilər: bu, 70-ci illərin Amerika döyüş təyyarələrinin bir növ büdcə analoqudur. F-16 kimi, “Mirage” də bir mühərrik, kifayət qədər məhdud diapazon və yaxşı manevr aldı. Döyüş effektivliyi haqqında danışırıqsa, əsas versiyada Sovet təyyarələri iki mühərrikdə fərqlənsə də, F-16-dan daha çox MiG-29-a yaxın idi.

“Mirage 2000”, F-15 və ya F-16 kimi ağır olmasa da, döyüş əməliyyatı apardı. Bildirilir ki, 1995-ci ilin avqustunda bu təyyarələrdən biri serblər tərəfindən “İqla MANPADS” ilə vurulub, növbəti il ​​isə Yunanıstanın “Mirage 2000” təyyarəsi Egey dənizi üzərində Türkiyənin F-16 təyyarəsini vurub. “Mirage”lər 1999-cu ildəki Hindistan və Pakistan arasında sərhəd münaqişəsində istifadə edilib: xüsusən də yerüstü hədəflərə hücumlar üçün.

Qeyd etmək lazımdır ki, “Mirage 2000” bəzən bir-birindən əhəmiyyətli dərəcədə fərqlənən bütün döyüş maşınları ailəsinə aiddir. Məsələn, “Mirage 2000D” xüsusi hücum təyyarəsi kimi bir qırıcı deyil. Öz növbəsində, “Mirage 2000-5” (onu alacaq Ukraynadır) qırıcının bort sistemlərini yeniləyən, 90-cı illərin əvvəllərində hazırlanmış modernləşdirilmiş ixrac versiyasıdır.

“Mirage 2000-5” “Snecma M53” mühərrikinə malikdir, onun maksimal sürəti 2300 km/saatdır. Təyyarənin praktik tavanı demək olar ki, 17.000 m, praktik məsafəsi isə təxminən 1800 km-dir.

Öz-özünə bu xüsusiyyətlər çox şey demir: eyni maksimum sürət müasir müharibə şəraitində praktiki olaraq heç bir şeyi həll etmir. Və “Mirage 2000-5” üçün həqiqətən vacib olan yeni “Radar Doppler model Y” (RDY) radar stansiyası idi ki, 120-130 km məsafədə döyüş təyyarəsi ölçüsündə hədəfləri aşkar edə bilirdi. Bu göstəriciyə görə, Fransa qırıcısı Rusiyanın Su-27SM/SM3-dən bir qədər üstündür, lakin daha müasir qırıcılara – ilk növbədə, Su-35S-ə uduzur.

Məlumdur ki, H035 “İrbis” tipli Su-35C radar stansiyası 300 km məsafədə qırıcı tipli hədəfləri aşkar etməyə qadirdir. Bəzi mənbələrdə 400 km haqqında məlumatlar var, lakin açıq-aydın bunlar yalnız “ideal” şəraitdə aşkar edilə bilən çox böyük hədəflər olmalıdır.

Su-35S-dən əlavə, ən kütləvi rus qırıcılarından biri də Su-30SM-dir. Daha təvazökar göstəriciləri olan H0011M “Bars” radarı var. Açıq mənbələrdən əldə edilən məlumatlara görə, “Bars” təxminən 140 km məsafədə MiQ-29 tipli qırıcıları aşkar edə bilir.

Silahlanma məsələsi daha önəmlidir: burada da “Mirage 2000-5” ilə yeni rus təyyarələri arasında fərq daha da artır. “Mirage” özü kiçik bir mühərrikli təyyarə olduğundan, onun döyüş yükü 6,2-6,3 tondur. Və bu, MiQ-29-dan xeyli çox olsa da, yuxarıda qeyd olunan Su-35S və Su-30SM-nin daşıya biləcəyindən (təxminən 8 ton) çox azdır.

Lakin sonuncunun əsas üstünlüyü silahların sayında deyil, nomenklaturasındadır. Əgər “təkamül mübarizəsini” uduzmuş və indi praktiki olaraq istifadə edilməyən yaxın mənzilli raketləri nəzərə almasaq, “Mirage 2000-5”in əsas raketi MICA-dır (Missile d’Interception de Combat et d’Autodéfense), 90-cı illərdə qəbul edilmişdir.

Raket termal görüntüləmə başlığı (MICA-IR) və aktiv radar (MICA EM) aldı. Raketin elan edilmiş maksimum uçuş məsafəsi 80 km-ə çatır. De-fakto, söhbət 90-cı illərin əvvəllərində ortaya çıxan Amerika AIM-120 AMRAAM-ın ilkin versiyalarının analoqundan gedir. O zaman MICA dövrün bütün tələblərinə cavab verəcəkdi, lakin artıq 2000-ci illərdə onun xüsusiyyətləri kifayət qədər deyildi.

Amerikalılar özləri AMRAAM əsasında təkmilləşdirilmiş versiyalar, xüsusən də 160-180 km məsafədə olan AIM-120D yaratdılar. Ola bilsin ki, onlar Ukraynaya veriləcək F-16 altında inteqrasiya olunacaqlar (yaxud artıq inteqrasiya olunublar). AIM-120 raketi “Mirage 2000”ə inteqrasiya olunmayıb.

Rusiya təyyarələrinə gəlincə, onlar çoxdan uzaq mənzilli hava-hava raketləri alıblar ki, bu raketlər uçuş məsafəsinə görə nəinki MICA-nı, hətta AMRAAM-ın ən son versiyalarını da üstələyir. Söhbət R-33 bazasında qurulan, uçuş məsafəsi 300 km olan R-37M raketindən gedir. Praktikada yəqin ki, daha kiçik olsa da, bu, ondan gələn təhlükəni heç bir şəkildə ləğv etmir.

Etibarlı şəkildə məlumdur ki, R-37M Su-35S, Su-30SM2 (təkmilləşdirilmiş Su-30SM) və MiQ-31BM-dən istifadə edə bilər. Yəni yeni raketin daşıyıcılarının ümumi sayı təxminən 150-200 qırıcı ola bilər. Və bu rəqəm daha az olsa belə, “Mirage 2000”in səmərəliliyi hələ bir neçə onilliklər əvvəlki kimi olmayacaq.

“R-33 əsasında 200 kilometr mənzilli uzaqmənzilli raketləri və bir neçə yüz kilometri görə bilən radarları daşıya bilən Su-35 kimi Rusiya təyyarələri haqqında danışarkən, “Mirage 2000”dən onlar risklidir, lokator ilə Fransız təyyarəsinin uçuş məsafəsi 80 kilometrdir. Yəni hər halda, onun istifadəsinin optimal sxemi bir təyyarədir “Storm Shadow / SCALP-EG” qanadlı raketlərinin, eləcə də düşmənin qanadlı raketlərinin və “Şahed”in məhv edilməsi üçün”, – “Defense Express” informasiya və konsaltinq şirkətinin rəhbəri Sergey Zqurets deyib.

Rusiya modellərindən üstün olacağına zəmanət verilən yeganə hava-hava raketi “MBDA Meteor”dur ki, o, birbaşa axınlı hava reaktiv mühərrikinə malikdir və bu, bütün trayektoriya boyunca yüksək uçuş sürətini saxlamağa imkan verir, lakin digər tərəfdən, raket hücumunun infraqırmızı görünürlüğünü artırır. Meteorun uçuş məsafəsi təxminən 200 km-dir.

Bu raketin daşıyıcıları yalnız İsveçin “JAS-39 Gripen”, “Eurofighter Typhoon” və Fransanın “Dassault Rafale” təyyarələridir. Bütün bu təyyarələrdən yalnız “Gripen”in Ukraynaya çatmaq şansı var idi, lakin bu yaxınlarda isveçlilər “Gripen”ləri təmin etməyəcəklərini açıqladılar. Ən azı ilk F-16-ların Ukraynaya təhvil verilməsinə qədər.

“Ancaq Mirage 2000-5”in “pis” döyüşçü olduğunu söyləyə bilərikmi? Əslində, yox. Bu, hələ də döyüşə hazır maşındır ki, bu da hər cəhətdən açıq şəkildə köhnəlmiş MiG-29-dan xeyli yaxşıdır. Üstəlik, belə bir fikir var ki, rus döyüşçülərinin xüsusiyyətləri şişirdilmişdir və buna görə də “Mirage” proqnozlaşdırıla biləndən daha təsirli olacaq. “Mirage 2000-5” yenilənmiş radar sistemi ilə təchiz olunub ki, bu da rusların malik olduğu sistemlərdən xeyli yaxşıdır. Ruslar öz aviasiyasına gəlincə, əslində bu sistemlə bağlı suallar var. Bu təyyarələrin taktiki və texniki xüsusiyyətlərini biz necə görürük. Rusiya təyyarələri hava hücumundan müdafiə qüvvələrimiz tərəfindən məhv edilir, ona görə də mən Rusiya radarlarının göstərilən xüsusiyyətlərini təbliğat hesab edirəm”, – aviasiya eksperti Anatoli Xrapçinski qeyd edib.

…Ümumiyyətlə, “Mirage 2000-5” Ukrayna üçün pis variant deyil. Bununla belə, formal olaraq, onun Rusiya təyyarələri ilə müqayisədə heç bir üstünlüyü yoxdur və əlavə olaraq, silahların müntəzəm çeşidindən danışsaq, F-16-dan əhəmiyyətli dərəcədə aşağıdır. Buna görə də, “Mirages” tədarükü yalnız bu təyyarələrin hər hansı əhəmiyyətli sayda olması halında məna kəsb edəcək. Əks təqdirdə, bu, yalnız Sovet və Amerikan qırıcılarından ibarət olan Hərbi Hava Qüvvələri donanmasının maddi-texniki təminatını və texniki xidmətini çətinləşdirəcək.

Açıq mənbələrdən əldə edilən məlumatlara görə, “Dassault Mirage 2000”in istehsalının ümumi sayı təxminən 600 ədəddir: söhbət təyyarənin bütün versiyalarından gedir, onların çoxu uzun müddətdir poliqondadır. 2024-cü ildən etibarən Fransanın özündə 27 “Mirage 2000-5F” təyyarəsi xidmətdədir. Onların hamısı Ukraynaya təhvil verilsə, bu, Ukrayna Hərbi Hava Qüvvələrinin əhəmiyyətli dərəcədə güclənməsi olacaq.

araz.az xəbər portalı.